Fremtidens topleder

En konference for topledere og bestyrelser, der har modet til at gøre en forskel 

8-39-210-111-2Billeder event topledere (200 × 200px)Event Fremtidens topleder (6)

 

Fremtidens topleder

Vi har mere end nogensinde brug for ledere, der har modet til at gøre en forskel for mennesker, bundlinje og naturen. Vi har brug for at tænke ledelse på en ny måde.

Konferencen er målrettet dig, der har mest magt til at skabe forandringer og lægge en strategisk retning for virksomheden. Du får masser af faglige vitaminer, især når det gælder den foranderlige verden som digitalisering og dens følgevirkninger samt utallige muligheder medfører.

Oplægsholderene på konferencen kommer fra en række forskellige domæner, hvor vi går på jagt efter vigtig læring for fremtidens topleder. Vi tror på, at der er meget at lære ved at kigge på både det politiske, bestyrelser, entrepenørskab, innovation, klima og sociale medier.

Julie Kristine Strange

Julie Kristine Strange er partner og CEO i softwarevirksomheden Master Danmark, hvor hun rådgiver virksomheder om ledelse, transformation, digital forretningsudvikling og rekruttering. Hun er bestyrelsesmedlem, ekstern lektor og grundlægger af tænketanken HR Future Lab.

Dagens oplæg: Fremtidens CEO skal mestre bæredygtighed i metaverset.

Hvorfor skal toplederen gå op i at skabe gode arbejdsvilkår i metaverset?

I fremtiden bliver det fysiske og det digitale ligestillet fuldstændigt. Det, der sker i den digitale verden, bliver lige så virkeligt som det, der sker i den fysiske verden. Også ens arbejde vil foregå i metaverset. En topleder skal skabe følgeskab, vise retning, være thought leader - derfor skal man stå på begge scener. Det forudsætter, at man er bevidst om, hvad det kræver begge steder.

Jeg ser et kæmpe uforløst potentiale i den digitale verden. Her er både muligheder for forretning, medarbejdere og dig som topleder.

Når præmisserne ændrer sig, skal man som topleder forstå og mestre både det fysiske og det digitale rum. Men man skal også mere end det. Man skal udføre det, vise det og leve det. Ord er ikke længere nok.

Det er ikke et spørgsmål, om metaverset er relevant for topledere. Det er det. Det er en realitet, det er her allerede. De mennesker, vi skal lede, lever allerede et liv, der i høj grad er digitalt. Og der kommer kun mere af det i fremtiden. Derfor skal vi finde ud af, hvordan vi skaber et godt arbejdsliv, der overskrider grænserne mellem den fysiske og digitale virkelighed.

Hvor ser du de største udfordringer i forhold til metaverset for toplederen?

Vi forstår dybest set ikke, hvad det kræver. Mange afventer, hvad andre gør, men man kan ikke sidde på hænderne her. Det handler ikke om at regne fremtiden ud, men i stedet om at prøve ting af og lave eksperimenter undervejs.

Det handler også om at finde ud af, hvad man skal være god til. Man er nødt til selv at komme i arbejdstøjet, være nybegynder, afprøve det digitale arbejdsliv og ikke bare snakke om det. Det er ikke nok at have købt Teams eller Zoom til virksomheden. Det bliver man ikke digital af.

Alle taler om den digitale transformation, men som topleder er man nødt til at have modet til at omsætte talen til handling, træde ind i den digitale arena, afprøve rummet og dets muligheder. Hvis man ikke prioriterer denne udvikling, har man udspillet sin egen rolle. Man har gjort sig selv overflødig.

Hvor ligger mulighederne i metaverset for fremtidens topleder?

Hvis man formår at agere og navigere dynamisk mellem den fysiske og den digitale virkelighed, kan man blive den foretrukne thought leader. Dem, der tager for givet, at de har en lige så vigtig rolle at spille i metaverset vil falde bagud, hvis de ikke tager det digitale rum seriøst.

Lige nu udnytter vi kun en brøkdel: Tager vi hul på potentialet, gavner det forretningen, medarbejderne, kunderne, samfundet, naturen osv.

Alt for mange steder sidestiller man det at holde digitale møder med at være en digital arbejdsplads. Men når arbejdspladsen tager det digitale rum seriøst og sidestiller det med det fysiske, ophæves den fysiske lokation som et af de væsentligste parametre for, hvem man kan arbejde sammen med, hvilke inputs man får, hvilke kunder man har, selve måden at arbejde på og meget mere. Med andre ord: Spillepladen bliver meget større.

Med ligestillingen mellem det fysiske og digitale kommer også en anden mulighed: Vi kan gentænke vores rolle som arbejdsgiver. Det er ikke længere nok at tjene penge og inspirere. Vi skal tage ansvar, lede mennesker, skabe profit og ordentlige forhold. Vi skal være regenerative, simpelthen give mere end vi tager.

Billeder event topledere (3)

Kristian Jensen

Adm. direktør i Green Power Denmark og tidligere udenrigsminister, finansminister og skatteminister, medlem af Folketinget fra 1998 til 2021, forfatter til bøger om dansk politik og globalisering.

Dagens oplæg: Den geopolitiske virkelighed stiller nye store krav til toplederen

 

3-4

Astrid Haug

Astrid har 15 års erfaring med sociale medier, digital transformation og politisk kommunikation. Bestyrelsesmedlem, rådgiver og forfatter til 5 bøger, bl.a. "UNMUTE dit digitale lederskab".

Dagens oplæg: Shitstorms og greenwashing - når protester og sociale medier påvirker forretningen.

Hvorfor skal topledere gå op i og forstå shitstorms og greenwashing?

Både shitstorms og greenwashing-sager er eksempler på kriser, som virksomheder kan stå i, hvis de er ude af sync med omverdenen. Det går desværre ofte først op for topledere, hvor vigtigt disse områder er, når skaden er sket og krisen rammer.

Hvis man forstår, hvordan shitstorme virker på sociale medier, har man en bedre forståelse af de dynamikker, der dels kan føre til store kriser, men også hvordan man potentielt set skaber positiv omtale på sociale medier og dermed får gratis markedsføring, som ikke kan måle sig med annoncer.

Hvad ser du som de 3 største udfordringer virksomheder og organisationer står overfor ift. shitstorms og greenwashing?

Angsten for en krise som shitstorms og greenwashing kan gøre, at man undlader at handle - fx undlader at fortælle om de grønne tiltag, eller undlader at gå i dialog med sine kunder. Men hvis man er bange for at tale med sine kunder, har man så ikke et større problem?

 

Sociale medier er ikke raketvidenskab, men hvis man aldrig selv aktivt har brugt sociale medier, kan det være svært at sætte sig ind i, hvordan dynamikkerne er. Jeg anbefaler ofte topledere at bruge mere tid på YouTube, TikTok og Snapchat, hvis de vil forstå de yngre generationer - både som forbrugere, men også som medarbejdere.

 

På samme måde er greenwashing heller ikke det vilde Vesten - der er faktisk regler på området. Kort fortalt må man ikke oversælge sine grønne tiltag, men til gengæld gerne fortælle om f.eks. opnåede certifikater og klimamål ude i fremtiden, hvis man kan bakke dem op af en troværdig plan.

Hvilke muligheder ligger der i at forebygge shitstorms og greenwashing for virksomheder og organisationer?

Der ligger en kæmpe mulighed i at opbygge et online-community eller følgeskab. Altså at man tager samtalen med kunder og brugere online alvorligt. At man afsætter ressourcer til denne dialog, ligesom man har ressourcer til kundeservice og kundeanalyser.

 

Dernæst ligger der en kæmpe mulighed i at kommunikere om sine grønne tiltag på en troværdig måde. Så man undgår greenwashing, men samtidig heller ikke begår greenhushing, hvor man fortier sin grønne omstilling af frygt for greenwashing-anklager. Det kræver, at man står på et solidt databaseret fundament. Ligesom man heller ikke bare slynger om sig med regnskabstal, uden at have haft CFO’en eller revisoren ind over. Klima-regnskaber er fortsat nyt eller ikke-eksisterende i mange virksomheder, så det er noget, vi skal gøre os nogle flere erfaringer indenfor, før det føles trygt og mere sikkert. Den eneste måde at afhjælpe det på, er ved at komme i gang.

Læs mere på astridhaug.dk/greenwashing

4-May-11-2022-08-06-33-66-AM

Nana Bule

Udover stillingen som adm. direktør hos Microsoft Danmark, fungerer Nana som bestyrelsesmedlem i EnergiNet og Arla og er derudover medlem af DIs Hovedbestyrelse og formand for Klimapolitisk udvalg.

Dagens oplæg: Vind nye markeder og medarbejdere ved at optimere ressourceforbrug og skabe nye digitale løsninger

 

Hvorfor skal toplederen gå op i at vinde nye markeder og medarbejdere ved at optimere ressourceforbrug og skabe nye digitale løsninger?

Vi står i en usædvanlig markedssituation. Der er udfordringer med råvarer, herunder stigende energipriser, forsyningskæder og inflation. Samtidig har vi en historisk mangel på arbejdskraft. Det er alle sammen udfordringer, som teknologien kan afhjælpe. Derfor er et vigtigere end nogensinde, at digitalisering er på toplederens agenda.

Hvor ser du de største udfordringer?

Meget digitalisering foregår stadig ved at optimere på eksisterende løsninger i stedet for at udvikle nyt. Vi udnytter endnu ikke alle de muligheder, der ligger i eksisterende teknologi inden for fx AI og machine learning, ligesom vi stadig ikke får det optimale ud af det data, vi allerede har. Der er et kæmpe potentiale her, og vi har gode forudsætninger for at sætte barren endnu højere i Danmark.

Hvori ligger mulighederne?
Digital transformation er et afgørende konkurrenceparameter for danske virksomheder. I Danmark lever vi af kloge hoveder, og vi skal gå forrest når det kommer til at lave innovative, digitale og bæredygtige løsninger, vi kan eksportere til verden omkring os. Vi har allerede mange gode eksempler, fx Danfoss, som viser vejen med eksport af bæredygtig teknologi, der både optimerer omkostninger og energiforbrug, og viser et eksempel på en af de løsninger, vi skal bruge til at tackle klimaudfordringerne.
6-3

Jes Broeng

Jes er serieiværksætter inden for tech, professor og director of DTU Entrepreneurship. Han har en Ph.D. fra DTU og er medforfatter på mere end 250 videnskabelige udgivelser.

Dagens oplæg: Tænk entreprenørskab ind i din ledelsesstil

5-3

Lars Lammert Nielsen

Dagens oplæg: Sådan kan topledelsen opnå indflydelse

 

Design uden navn (3)
Unmute dit digitale lederskab PR ©TT-Film-7

Hvem står bag konferencen?

Det er Julie Kristine Strange og Astrid Haug, der er arrangører. 

Julie er administrerende direktør i Master Danmark og stifter af HR Future Lab.

Astrid har 15 års erfaring med sociale medier, digital transformation og politisk kommunikation. 

Sammen har de skrevet "UNMUTE dit digitale lederskab".

UNMUTE dit digitale lederskab

Som deltager på konferencen modtager du bogen 'UNMUTE dit digitale lederskab' af Julie Kristine Strange og Astrid Haug.

Med bogen får du konkrete værktøjer og tiltag, du kan sætte i gang med det samme. Og du får opskriften til, hvordan du UNMUTER dit digitale lederskab og åbner op for en verden af muligheder, som du ikke har i den fysiske verden.

1621362897667

Tilmelding

Konferencen finder sted d. 23. september 2022 fra kl. 09.00 - 12.30

Adresse: Symbion, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø

Pris: 499 kr.